Thursday, 27 December 2012

Hala Tuju Pendidikan Abad Ke-21

Kemahiran Abad Ke-21 merujuk kepada elemen berikut:
  • Kreativiti dan Inovasi (Creativity and Innovation)
  • Komunikasi dan Kolaborasi (Communication and Collaboration)
  • Literasi Maklumat (Information Literacy)
  • Literasi Media (Media Literacy)
  • Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK) (ICT (Information, Communications and Technology) Literacy)
  • Fleksibiliti dan mempunyai keupayaan menyesuaikan diri (Flexibility and Adaptability)
  • Berinisiatif dan Mempunyai Haluan Diri (Initiative and Self-Direction)
  • Kemahiran Sosial dan Antara Budaya (Social and Cultural Skills)
  • Produktiviti dan Akauntabiliti (Productivity and Accountability)
  • Kepimpinan dan Tanggungjawab (Leadership and Responsibility)
Ciri-ciri Guru Abad Ke-21 adalah:
  • menguasai subjek (kandungan kurikulum)
  • mahir dan berketrampilan dalam pedagogi (pengajaran & pembelajaran)
  •  memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi mereka
  • memahami psikologi pembelajaran 
  • memiliki kemahiran kaunseling
  • menggunakan teknologi terkini
Ciri-ciri Murid Abad Ke-21 antaranya ialah:
  • Berupaya membuat hubung kait
  •  Bijak menyoal
  • Yakin berkomunikasi
  • Mengambil risiko
  • Dahagakan ilmu
  • Ingin tahu
  • Menjana idea
  • Fleksibel
  • Tidak berputus asa
  • Mendengar dan membuat refleksi
  • Berkemahiran kritis
  • Menguasai kemahiran literasi
  • Berani mencuba
  • Berkeperibadian tinggi
Kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran yang ada dalam Kemahiran Abad Ke-21 merangkumi:
  1. Kemahiran pembelajaran dan inovasi (Learning and innovation skills)
  2. Kemahiran maklumat, media dan teknologi (Information, media and technology skills)
  3. Kemahiran hidup dan kerjaya (Life and career skills)
                                                   sumber:

No comments:

Post a Comment